Wednesday, October 22, 2008

Orang kita ramai yang hanya pandai bercakap

Assalamualaikum.

Minggu lepas selepas solat jumaat di salah sebuah masjid di Kuala Terengganu,ada seorang makmum membebel,mengatakan kenapa di masjid berkenaaan tidak terdapat bekas atau raga atau bakul atau sebagainya sebagai tempat untuk meletakkan kembali Surah Yasin atau Al-Quran selepas selesai dibaca.

Dibebelnya lagi bukankah masjid berkenaan mendapat banyak duit hasil dari kutipan pada setiap jumaat?Anehnya sebelum itu pandai pula si makmum ini masuk ke ruangan solat utama untuk mengambil Surah Yasin.Diperhatikan pula setelah selesai dibacanya Surah Yasin itu,maka diletakkan sahaja di atas tingkap masjid.Tidak cukup dengan itu dibuat bising mengatakan mengapa masjid tidak membeli peralatan pembesar suara yang baru untuk menggantikan dengan sistem pembesar suara yang sedia ada?

Dalam satu kes yang lain pula (di masjid yang sama),ada seorang makmum juga membuat bising kenapa dan mengapa ahli-ahli jawatankuasa masjid tidak menghamparkan tikar lebih awal sedikit.Dikatanya itu dan ini kepada ahli-ahli jawatankuasa masjid.

Untuk perhatian pembaca,masjid berkenaan adalah masjid sementara yang dibina untuk menampung keperluan masyarakat setempat sementara mengunggu masjid baru disiapkan(sedang dalam pembinaan).Masjid sementara ini mengandungi dua bahagian solat,satunya ruang solat utama,dan yang keduanya ruang dibawah(di ruang inilah dihampar tikar untuk solat dan dikatakan tiada bekas untuk menyimpan Surah Yasin).Jadi adakah wajar membazirkan banyak wang hanya untuk mengetahui bahawa masjid sementara ini akan dirobohkan juga nanti?

Apa yang anehnya,apabila ditawarkan kepada kesemua makmum yang amat pandai berkata-kata ini untuk menjadi AJK masjid berkenaan,pandai pula memberikan seribu satu alasan untuk mengelak.

Ini tidak lagi termasuk dalam hal-hal keagamaan.Ada yang sangat pandai mengatakan orang itu lebih Islamnya dari orang ini,lebih itu dan lebih ini,lebih alim dan macam-macam,padahal yang mengatakan itupun,apabila bermain hanya memakai seluar pendek atas paras lutut sahaja. Samalah juga dalam hal politiknya,oleh sebab terlalu sangat pandai bercakap,apabila mempunyai peluang untuk bertindak,yang tetap dilakukan ialah bercakap juga! Begitulah juga dengan banyak perkara-perkara lain.

Jadi benarlah; sebenarnya, sebahagian orang kita memang hanya pandai bercakap dan bercakap.


2 comments:

Unknown said...

Apa lagi yang orang kita dapat lakukan selain bercakap.Yang ingin melakukan kerja hanyalah segelintir dan selebihnya hanya bercakap kosong tanpa sebarang tindakan.

Cucu Laut said...

salam bro..
ambe ucap time kasih sbb bro prihatin ngan sikap sstgah orang kta yang hanya pandai ckp je,(bahasa mudohnye pandai komen jelaa buatnye tidak,kan kan..he2..)tp masalahnye bro,yg hnya pandai lontar kata-kata tu bukannye x cerdik,kekadang kitabnye kat rumah mengalahkan pak pak uztaz!barangkali mereka-mareka ni x nak pikir bnyk kut..sbb tu pakai lepas je ckap!hidup nikan ade peraturan,jadik ckap pun mesti ade garisan,kalu drive pun x bleh potong garisan berkembar,denda rm 300,sendiri kena ingat..tul kan hehe..kalu sarung kain pelikat pun sampai paras pinggang je kan,buatnye sarung kain pelikat sampai ke dada,tentu orang akan gelak tengok..maknanye nak berpakaian pun ade batasan,kalu tak,x de maknanye...hehe..ok bro,moga2 kita ni tergolong dlm HAMBANYA YG BERFIKIR..amiin...